Odpowiadam w oparciu o Tradycję, Pismo św. oraz dokumenty Magisterium Kościoła. Nazywam się Dariusz Józef Olewiński. Jestem kapłanem Archidiecezji Wiedeńskiej. Tytuł doktora teologii przyznano mi na Uniwersytecie w Monachium na podstawie pracy doktorskiej przyjętej przez późniejszego Prefekta Kongregacji Doktryny Wiary, kard. Gerharda L. Müllera oraz examen rigorosum z oceną "summa cum laude". Od 2005 r. prowadziłem seminaria na uniwersytecie w Monachium oraz wykłady w seminarium duchownym.
Komunia pod obiema postaciami
Domaganie się Komunii św. pod obiema postaciami wynikało w historii Kościoła z poglądów heretyckich i zostało jako takie odrzucone przez Kościół. Tradycyjna liturgia rzymska nie przewiduje Komunii św. pod obiema postaciami, ale jej nie wyklucza pod pewnymi warunkami, np. gdy ktoś z powodu choroby nie może spożyć Ciała Pańskiego.
Liturgia Novus Ordo dopuszcza szersze stosowanie, oczywiście nie odwołując potępienia heretyckich poglądów w tej sprawie.
Niektórzy xięża używają Komunii pod obiema postaciami jako sposobu uniknięcia udzielania do ręki, co jest uzasadnione. Jednak wiąże się z tym problem zarówno teologiczny jak też praktyczny, gdy nie ma drugiego kapłana czy przynajmniej diakona, który by asystował z kielichem Krwi Pańskiej. Angażowanie do tej funkcji świeckich jest teologicznie i liturgicznie fałszywe, choć mgliste przepisy Novus Ordo dopuszczają także przydzielenie tej funkcji komuś ad hoc, czyli w nagłej pilnej konieczności, co jest niestety nadużywane. W myśl liturgii katolickiej nagła konieczność byłaby wtedy, gdyby np. celebrans nagle zasłabł i nie byłoby innego kapłana czy diakona.
Tak więc opisana praktyka jest nadużyciem w sensie naciąganego wykorzystania mglistych przepisów dla własnego widzimisię, mimo, być może, dobrych intencyj.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
-
Chociaż już od dłuższego czasu odpowiadam na tego typu pytania, to jednak widocznie nadal są niejasności i potrzeba dalszych wyjaśnień...
-
Dla tych P. T. Czytelników, którzy nie wiedzą, co oznacza skrót FSSPX, wyjaśniam, że po polsku oznacza on: Bractwo Kapłańskie Św. Piusa X. Z...
-
Samo patrzenie na nagie ciało nie jest grzechem. Grzechem jest natomiast pożądanie w znaczeniu pragnienia zgrzeszenia, czyli popełnienia ...
-
Kwestia dotyczy wprost autonomii Kościoła, w odpowiednim sensie stosunków między Kościołem a państwem. W tej kwestii są dwie zasadnicze p...
-
Przy okazji aktualnej sprawy posła Grzegorza Brauna (więcej tutaj ) słusznie nasuwa się pytanie, czy katolikowi wolno uczestniczyć w świętow...
-
Dzięki wskazówce życzliwego czytelnika trafiłem na książkę z wypowiedzią bodaj najwybitniejszego polskiego dogmatyka katolickiego w okresi...
-
W związku z działalnością tzw. ruchu oporu (FSSPXR) w Polsce byłem pytany wielokrotnie o opinię. To grono zresztą widocznie pilnie śledzi bl...
-
30 listopada 2023 roku na stronie znanego watykanisty Marco Tosatti'ego została opublikowana deklaracja będąca pierwszą tego typu reakc...
-
Najpierw przypomnijmy fakty, czyli kontext historyczny tego pytania. Od około 10-u lat, po Motu proprio "Summorum Pontificum...
-
Zależy, jaka zmiana. Jako istotne dla ważności Konsekracji zostały przez papieży określone słowa: " Hoc est enim Corpus meum " ...
Jak najlepiej napisać pytanie ?
OdpowiedzUsuńMożna wysłać pytanie na kontakt bloga albo do strony na fb: Pytania do teologa katolickiego.
UsuńPrzewielebny napisał, co tyczy się Ducha prawa: "angażowanie do tej funkcji świeckich jest teologicznie i liturgicznie fałszywe". Dalej stwierdził: "choć mgliste przepisy Novus Ordo dopuszczają także przydzielenie tej funkcji komuś ad hoc, czyli w nagłej pilnej konieczności, co jest niestety nadużywane".
OdpowiedzUsuńOdnośnie litery prawa, to "Ogólne Wprowadzenie Do Mszału Rzymskiego" stwierdza:
284. Przy podawaniu kielicha posługuje z zasady diakon lub, gdy go nie ma, prezbiter; może usługiwać także ustanowiony obrzędem akolita lub inny nadzwyczajny szafarz Komunii świętej, albo też w razie potrzeby wierny upoważniony jednorazowo do tej funkcji;
283. Biskup diecezjalny może ustalić dla swej diecezji zasady dotyczące udzielania Komunii świętej pod obiema postaciami. (...) Miejscowemu biskupowi udziela się też władzy zezwalania na Komunię świętą pod obiema postaciami, ilekroć uzna to za słuszne kapłan sprawujący pasterską pieczę nad powierzoną mu wspólnotą.
Wedle powyższego, angażowanie świeckiego do trzymania kielicha zdaje mi się legalne/zgodne z literą prawa. Czyli wina za nadużycia spadałaby przede wszystkim na hierarchię, która takie przepisy zatwierdziła, zgadza się?
Swoją drogą, Komunia Święta pod dwiema postaciami występuje w Polsce w czasie Mszy Wieczerzy Pańskiej i Wigilii Paschalnej, z racji zalecenia tejże praktyki przez niektórych metropolitów. Przykłady:
- ks. abp Józef Życiński, metropolita lubelski, (Dekretem w sprawie Komunii Świętej pod dwiema postaciami z 10 stycznia 2002 roku, N. 23 Gł/2002) ze względu na szczególny charakter liturgii Mszy Wieczerzy Pańskiej i Wigilii Paschalnej zalecił, aby w te dni Komunia Święta w parafiach i wspólnotach archidiecezji lubelskiej, w których jest więcej niż jeden szafarz Komunii Świętej (zwyczajny lub nadzwyczajny), była udzielona pod dwiema postaciami.
- ks. abp Alfons Nosol w 2005 roku zatwierdził Statuty Pierwszego Synodu Diecezji Opolskiej, w których czytamy między innymi: "Biskup opolski zezwala na udzielanie Komunii św. pod obiema postaciami, ilekroć uzna to za słuszne proboszcz lub rektor kościoła. Wierni powinni być przedtem należycie pouczeni, aby wykluczone było niebezpieczeństwo znieważenia Najświętszego Sakramentu, a sam obrzęd nie okazał się za trudny do wykonania z powodu zbyt dużej liczby uczestników lub innej przyczyny" (art. 88).