Zasady komentowania: bez anonimowych komentarzy

Komunia pod obiema postaciami


Domaganie się Komunii św. pod obiema postaciami wynikało w historii Kościoła z poglądów heretyckich i zostało jako takie odrzucone przez Kościół. Tradycyjna liturgia rzymska nie przewiduje Komunii św. pod obiema postaciami, ale jej nie wyklucza pod pewnymi warunkami, np. gdy ktoś z powodu choroby nie może spożyć Ciała Pańskiego.
Liturgia Novus Ordo dopuszcza szersze stosowanie, oczywiście nie odwołując potępienia heretyckich poglądów w tej sprawie.

Niektórzy xięża używają Komunii pod obiema postaciami jako sposobu uniknięcia udzielania do ręki, co jest uzasadnione. Jednak wiąże się z tym problem zarówno teologiczny jak też praktyczny, gdy nie ma drugiego kapłana czy przynajmniej diakona, który by asystował z kielichem Krwi Pańskiej. Angażowanie do tej funkcji świeckich jest teologicznie i liturgicznie fałszywe, choć mgliste przepisy Novus Ordo dopuszczają także przydzielenie tej funkcji komuś ad hoc, czyli w nagłej pilnej konieczności, co jest niestety nadużywane. W myśl liturgii katolickiej nagła konieczność byłaby wtedy, gdyby np. celebrans nagle zasłabł i nie byłoby innego kapłana czy diakona.

Tak więc opisana praktyka jest nadużyciem w sensie naciąganego wykorzystania mglistych przepisów dla własnego widzimisię, mimo, być może, dobrych intencyj.

3 komentarze:

  1. Jak najlepiej napisać pytanie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można wysłać pytanie na kontakt bloga albo do strony na fb: Pytania do teologa katolickiego.

      Usuń
  2. Przewielebny napisał, co tyczy się Ducha prawa: "angażowanie do tej funkcji świeckich jest teologicznie i liturgicznie fałszywe". Dalej stwierdził: "choć mgliste przepisy Novus Ordo dopuszczają także przydzielenie tej funkcji komuś ad hoc, czyli w nagłej pilnej konieczności, co jest niestety nadużywane".

    Odnośnie litery prawa, to "Ogólne Wprowadzenie Do Mszału Rzymskiego" stwierdza:

    284. Przy podawaniu kielicha posługuje z zasady diakon lub, gdy go nie ma, prezbiter; może usługiwać także ustanowiony obrzędem akolita lub inny nadzwyczajny szafarz Komunii świętej, albo też w razie potrzeby wierny upoważniony jednorazowo do tej funkcji;

    283. Biskup diecezjalny może ustalić dla swej diecezji zasady dotyczące udzielania Komunii świętej pod obiema postaciami. (...) Miejscowemu biskupowi udziela się też władzy zezwalania na Komunię świętą pod obiema postaciami, ilekroć uzna to za słuszne kapłan sprawujący pasterską pieczę nad powierzoną mu wspólnotą.

    Wedle powyższego, angażowanie świeckiego do trzymania kielicha zdaje mi się legalne/zgodne z literą prawa. Czyli wina za nadużycia spadałaby przede wszystkim na hierarchię, która takie przepisy zatwierdziła, zgadza się?

    Swoją drogą, Komunia Święta pod dwiema postaciami występuje w Polsce w czasie Mszy Wieczerzy Pańskiej i Wigilii Paschalnej, z racji zalecenia tejże praktyki przez niektórych metropolitów. Przykłady:
    - ks. abp Józef Życiński, metropolita lubelski, (Dekretem w sprawie Komunii Świętej pod dwiema postaciami z 10 stycznia 2002 roku, N. 23 Gł/2002) ze względu na szczególny charakter liturgii Mszy Wieczerzy Pańskiej i Wigilii Paschalnej zalecił, aby w te dni Komunia Święta w parafiach i wspólnotach archidiecezji lubelskiej, w których jest więcej niż jeden szafarz Komunii Świętej (zwyczajny lub nadzwyczajny), była udzielona pod dwiema postaciami.
    - ks. abp Alfons Nosol w 2005 roku zatwierdził Statuty Pierwszego Synodu Diecezji Opolskiej, w których czytamy między innymi: "Biskup opolski zezwala na udzielanie Komunii św. pod obiema postaciami, ilekroć uzna to za słuszne proboszcz lub rektor kościoła. Wierni powinni być przedtem należycie pouczeni, aby wykluczone było niebezpieczeństwo znieważenia Najświętszego Sakramentu, a sam obrzęd nie okazał się za trudny do wykonania z powodu zbyt dużej liczby uczestników lub innej przyczyny" (art. 88).

    OdpowiedzUsuń