Abp J. Kupny niestety popisał się tutaj elementarną niewiedzą w temacie tzw. Komunii duchowej. Miejmy nadzieję, że tylko niewiedzą. Otóż Komunia duchowa nie jest dla wszystkich, lecz dla tych, którzy są dysponowani do przyjęcia Komunii św. sakramentalnej, czyli są w stanie łaski uświęcającej, a z powodu obiektywnych przeszkód nie mogą jej przyjąć.
Sobór Trydencki rozróżnia bowiem trzy rodzaje Komunii św. (Sessio XIII, cap. VIII):
- Kto będąc w stanie grzechu ciężkiego przyjmuje Komunię św., ten przyjmuje tylko sakramentalnie.
- Kto pragnie Komunii św. z wiarą i miłością, a nie ma możliwości przyjęcia sakramentalnego, ten przyjmuje tylko duchowo.
- Kto przyjmuje Komunię św. będąc w stanie łaski uświęcającej, ten przyjmuje sakramentalnie i duchowo.
Nie ma ŻADNEGO dokumentu Kościoła ani tradycyjnego, ani "posoborowego", który by zachęcał czy choćby dopuszczał przyjmowanie Komunii duchowej przez osoby w stanie grzechu ciężkiego. Nie ma też żadnej oficjalnej wypowiedzi ani Jana Pawła II, ani Benedykta XVI, która by dopuszczała przyjmowanie Komunii św. duchowej przez osoby żyjące w grzechu ciężkim. Wypowiedź Benedykta XVI ze spotkania w Mediolanie 2.VI.2012 brzmi w oryginale (źródło tutaj):
Po pierwsze, należy mieć na uwadze, że jest to przemówienie, lecz spontaniczna odpowiedź na pytanie jednej rodziny z Brazylii. Po drugie, Benedykt XVI nie mówi tutaj o Komunii duchowej, lecz o jedności duchowej z Chrystusem w Jego Mistycznym Ciele, jakim jest Kościół. Chodzi więc o zupełnie inną kwestię. Tak więc abp Kupny albo nie przeczytał uważnie tych słów, albo z rozmysłem jest przekręcił i popełnił fałszujące nadużycie.
Zatrważające są często spotykane słowa, że żyjący w związkach nie mogą się wyspowiadać. Przecież mogą tylko trzeba spełnić warunki spowiedzi, nawrócić się.
OdpowiedzUsuńPan Bóg zawsze daje łaskę wystarczającą do zbawienia, a Kościół ma władze odpuścić każdy grzech.
A tu po prostu kapitulacja, grzeszny związek ważniejszy niż powrót do życia w łasce uświęcającej, drogi do zbawienia.
Ale jak sam biskup takie słowa mówi, to gdzie walka o ich zbawienie.
Czyli żyjący w związkach niesakramentalnych nie mogą, ponieważ warunkiem spowiedzi czyli przejawem nawrócenia się jest właśnie porzucenie takiego związku.
UsuńTego typu akropbacje ze strony hierachow i co bardziej popularnych medialnie duchownych to juz norma w polskim KK.
OdpowiedzUsuńOstatnio jezuita bredzil, ze nie ma Sakramentu Kaplanstwa, bo tylko Jezus jest Kaplanem.
Nie wiem w takim razie po co przyjmowal swiecenia, skoro nie ma Kaplanstwa.
Tego typu zachowania nie mozna milczaco akceptowac, ale nalezy pisemne upomnienia wysylac i informowac, bo tak jak wspomnial abp Fulton Sheen to zadanie wiernych, zwlaszcza w tych czasach.
Dziękuję.
OdpowiedzUsuńPrzyszło nam żyć w czasach gdy biskupi nie znają katechizmu kościoła katolickiego.
OdpowiedzUsuńCzy taka wiedza jet przekazywana również w seminariach?
Ratuj się kto może !
Bardzo ciekawa jest postac nowego biskupa sosnowieckiego, bp Artur Wazny.
UsuńWczesniej po mediach spolecznosciowych krazylo zdjecie jak jacys wierni klada rece na bp Waznym i chyba z tego co relacjonowala dziennikarka Goscia Niedzielnego pochodzaca z tej diecezji mieli za zadanie wyprosic "wyjatkowe" laski dla nowego biskupa.
Znowu para-protestanckie czary-mary nad biskupem. W ramach zachwytow dziennikarki nad tym jakze waznym gestem, znalazlo sie pare osob, ktore trzezwo zwrocilo uwage co to za hokus-pokus nad Biskupem i dlaczego tylko 5 wiernych ma te szczegolne zdolnosci do przyzywania specjalnych lask, a reszcie wiernych pozostalo tylko wyciagnac rece bez dotykania biskupa.
Po czym kiedy czytam notke biograficzna biskupa i rzucaja mi sie w oczy slowa o ruchach odnowy, kursach Alpha, nowej ewangelizacji, to naprawde mnie nie dziwi taka ochota bisupa na bycie "omodlonym" przez tego typu sekciarskie grupy:
https://diecezja.sosnowiec.pl/news/bp-artur-wazny-nowym-biskupem-sosnowieckim-7081#:~:text=Duszpasterstwa%20M%C5%82odzie%C5%BCy.,Artura%20Wa%C5%BCnego%20biskupem%20sosnowieckim.
Kilkanaście lat temu słyszałem tę wersję na spotkaniu w Opus Dei. Ech. Przydałoby się zrobić indeks kłamstw i bzdur "kościoła posoborowego".
OdpowiedzUsuńJa sam zdecydowanie krytykowałem przytoczoną wypowiedź Arcybiskupa Kupnego, później natrafiłem na omówienie tek kwestii w Katechizmie wg. Sumy Teologicznej, gdzie czytamy:— Czy ten sakrament może być przyjmowany duchowo także przez grzeszników?
OdpowiedzUsuń— Tak, grzesznicy, którzy mają wiarę i co najmniej znajomość tego, czym jest sakra
ment Eucharystii w Kościele katolickim, mogą przyjmować duchowo ten sakrament,
jeśli przyjmują go świadomie, nawet jeśliby mieli na sumieniu jakieś grzechy (III.
z. 80, a. 3).
Następnie zapoznałem się z artykułem pt. KOMUNIA DUCHOWA.
NIEKTÓRE PROBLEMY TEOLOGICZNE. dostęp: https://www.researchgate.net/publication/317350931_KOMUNIA_DUCHOWA_NIEKTORE_PROBLEMY_TEOLOGICZNE
Artykuł podaje wypowiedzi Magisterium (co do Redemptionis Sacramentum, wydaje się nie słuszne powoływanie się na ten dokument) natomiast tutaj faktycznie jest takie stwierdzenie: Fidelis qui ex consuetudine convivit «more uxorio» cum persona quae neque legitima est uxor neque legitimus vir,
non potest accedere ad Communionem Eucharisticam. Quod si ille hoc fieri posse existimet, tunc pastores et
confessores, propter gravitatem materiae nec non ob exigentias boni spiritualis personae(10) et boni communis
Ecclesiae, gravi obstringuntur officio eundem commonendi huiusmodi conscientiae iudicium aperte contradicere
doctrinae Ecclesiae(11). Debent insuper memoriam facere huius doctrinae, cum omnes fideles sibi commissos
instituunt.
Hoc non significat Ecclesiae cordi non esse condicionem horum fidelium, qui, ceterum, minime excluduntur a
communione ecclesiali. Ipsa sollicitudine ducitur eos pastorali actione prosequendi eosque invitandi ad vitam
ecclesialem participandam, quantum fieri potest, salvis praescriptis iuris divini, a quibus Ecclesia nullam habet
dispensandi potestatem(12). Necesse alioquin est illuminare fideles, quorum interest, ne censeant suam vitae Ecclesiae
participationem exclusive reduci ad quaestionem de Eucharistiae receptione. Fideles adiuventur oportet, ut magis
magisque comprehendant valorem participandi sacrificium Christi in Missa, communionis spiritualis(13), orationis,
meditationis verbi divini, operum caritatis et iustitiae(14).
Kongregacja Nauki Wiary - Annus Internationalis Familiae p.6. Przypis 13. odwołuje do listu Kongregacji Nauki Wiary o przyjmowaniu Komunii przez rozwodników i w zasadzie, powtarza równie niejasno to samo stwierdzenie. por. https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_14091994_rec-holy-comm-by-divorced_lt.html
Proszę o pomoc w zrozumieniu tego.