Zasady komentowania: bez anonimowych komentarzy

Czy pomnik w Domostawie jest nadużyciem?


W związku z odsłoniętym wczoraj (14.07.2024) pomnikiem ofiar zbrodni ludobójstwa na Wołyniu otrzymałem następujące pytanie:

Otóż, dokładnie biorąc, mamy tutaj jedynie zarys krzyża wewnątrz orła, czyli użycie krzyża jedynie jako symbolu, nie jako znaku ściśle religijnego, który byłby przedmiotem kultu. Wygląda na to, że artysta to przemyślał. Nie dostrzegam więc nadużycia znaku krzyża.

Osobiście wolałbym, gdyby krzyż wieńczył koronę na orle, gdyż oznaczałoby to związek państwa polskiego z chrześcijaństwem. Nie wiem, dlaczego artysta wybrał wersję lewacką - piłsudczykowską - orła. Prawdopodobnie z powodów historycznych, gdyż wtedy takie było oficjalne godło państwowe. 

Użycie symbolu krzyża jako zarysu w otwartym ciele orła nawiązuje do oznaczenia okrutnej śmierci, jaka była zadawana ofiarom, w tym także kapłanom katolickim. Dla wyrażenia wręcz diabelskiego okrucieństwa artysta wybrał drastyczne przedstawienie dziecka nadzianego na trójząb. Niewinność dziecka pasuje do chrześcijańskiego znaczenia krzyża jako znaku Męki i Śmierci Jezusa Chrystusa. 

Podkreślam: pomnik - ani ten, ani żaden inny - nie jest obiektem kultu religijnego, lecz obiektem zasadniczo świeckim. To nie wyklucza włączenia symbolu religijnego, jakim jest krzyż, oczywiście z zachowaniem odpowiedniego znaczenia i szacunku. W tym wypadku to zostało zachowane, choć emocjonalnie razić może połączenie z drastycznym nawiązaniem do wydarzeń historycznych, co zresztą zapewne zostało przez artystę zamierzone. 

7 komentarzy:

  1. Wspaniały pomnik, także pod wglżedem arystycznym. Historycznie rzeczywiście autor wybrał adekwatne do okresu masońskie godło państwa, sanacyne, lewackie, choć faktycznie mógł - bo dlaczego nie? - królewskie, polskie godło z okresu RON, ale to można zrzucić na fakt, że Polonia w USA jest prosanacyjna (niestety). Jedyny zarzut to, że mógł być jeszcze większy, ale to wynik zapewne zebranej kwoty, państwo lewackie oczywiście nie dało złamanego grosza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skąd twierdzenie o masońskim charakterze II RP i dlaczego samo godło miałoby być masońskie?

      Usuń
    2. Masoński hymn to i masońskie godło(bez jakiegokolwiek nawiązania do katolickiej przeszłości państwa)

      Usuń
    3. A co jest masońskiego w hymnie? Oraz dlaczego brak krzyża w koronie miałby być masoński, a nie ateistyczny?

      Usuń
    4. Do Husarz12: Państwo II RP miało ustrój humanistyczny, socjalistyczny, antymonarchistyczny, lewicowy, politycy byli jawnie masonami, reprezentowali humanizm antyteokratyczny, autor godła z 1927 roku był jasnym masonem. Cechy godła są heraldycznie również masońskie, w tym m.in. świecka, humanistyczna korona.

      Usuń
    5. Do Husarz12: Mazurek Dąbrowskiego był nie tylko napisany przez jawnego masona, ale również wychwala masonów, w tym antykatolika, masona Napoleona Bonaparte i Dąbrowskiego. Warto dodać też, co te legiony robiły we Włoszech - brały udział w ludobójstwie na katolikach. Bonaparte, w swoim czasie, wraz z masońskimi legionami polskimi, brał udział w trwającym przez większość XIX wieku i pod koniec XVIII wieku ludobójstwie na katolikach w Europie. Mordowano dzieci, kobiety, starców. To jest dorobek owych legionów - zbrodniczej, rewolucyjnej, lewackiej zarazy.

      Usuń
    6. Podstawowe formy korony to:

      korona otwarta (łac. corona aperta) – prosta forma korony, używana przez niesuwerennych panów feudalnych, arystokrację[potrzebny przypis], a do połowy XIII wieku także przez innych monarchów, z wyjątkiem cesarza.
      korona zamknięta (łac. corona clausa) – początkowo używana jedynie przez cesarza, a od połowy wieku XIII, gdy idea państwa uniwersalistycznego z cesarzem na szczycie hierarchii władzy, ustępuje miejsca idei suwerennej władzy królewskiej sprawowanej w państwie narodowym, odrzucona zostaje myśl o prymacie cesarza i papieża. Według tradycji anglo-normadzkiej, jako pierwszy koronę zamkniętą kazał sporządzić dla siebie Wilhelm Zdobywca w 1066 r. W zgodzie z ideą suwerenności państwowej, królowie stopniowo zaczynali jako oznak swej władzy używać koron zamkniętych: uczynili tak władcy francuscy i angielscy, następnie królowie Szkocji, Szwecji, Danii. W Polsce korona zamknięta pojawia się w ikonografii królewskiej za rządów Jana Olbrachta i Aleksandra.

      Usuń