Odpowiadam w oparciu o Tradycję, Pismo św. oraz dokumenty Magisterium Kościoła. Nazywam się Dariusz Józef Olewiński. Jestem kapłanem Archidiecezji Wiedeńskiej. Tytuł doktora teologii przyznano mi na Uniwersytecie w Monachium na podstawie pracy doktorskiej przyjętej przez późniejszego Prefekta Kongregacji Doktryny Wiary, kard. Gerharda L. Müllera oraz examen rigorosum z oceną "summa cum laude". Od 2005 r. prowadziłem seminaria na uniwersytecie w Monachium oraz wykłady w seminarium duchownym.
Jak należy rozumieć słowa Jana Pawła II o islamie?
W związku z poprzednim wpisem otrzymałem anonimowy komentarz:
Z przyczyn technicznych odnoszę się do niego tutaj.
W skrócie:
1. Jest oczywiste, że Jan Paweł II opiera się w tym słowach na wskazanych poprzednio fragmentach dokumentów Vaticanum II. Tym samym wyrażone poprzednio uwagi dotyczą także jego słów. Streszczając:
- Twierdzenie, jakoby katolicy i muślimy czcili tego samego Boga, jest kwestią religioznawczą, nie prawd wiary katolickiej, i tym samym nie wchodzi w zakres nauczania wiary.
- Twierdzenie to opiera się na fałszywym interpretowaniu i fałszywym powoływaniu się na słowa św. Grzegorza VII.
- Twierdzenie to jest diametralnie sprzeczne z wieloma wypowiedziami świętych, pasterzy i teologów Kościoła na przestrzeni wieków.
2. Ponieważ ta kwestia nie należy do dziedziny prawd wiary katolickiej, Jan Paweł II mógł w tej kwestii zbłądzić.
3. Wobec faktów historycznych i teologicznych, na które wskazałem poprzednio, jest oczywiste, że Jan Paweł II w tej kwestii błądził. Naocznym wyrazem tego jest ucałowanie przez niego Kuranu podczas spotkania z przedstawicielami muślimów z Iraku. Można życzliwie przyjąć, że nie uczyniłby tego, gdyby wiedział, że Kuran nie tylko zawiera bluźnierstwa przeciw wierze katolickiej i Bożemu Objawieniu, lecz także wzywa do mordowania chrześcijan.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
-
Chociaż już od dłuższego czasu odpowiadam na tego typu pytania, to jednak widocznie nadal są niejasności i potrzeba dalszych wyjaśnień...
-
Przy okazji aktualnej sprawy posła Grzegorza Brauna (więcej tutaj ) słusznie nasuwa się pytanie, czy katolikowi wolno uczestniczyć w świętow...
-
Dla tych P. T. Czytelników, którzy nie wiedzą, co oznacza skrót FSSPX, wyjaśniam, że po polsku oznacza on: Bractwo Kapłańskie Św. Piusa X. Z...
-
Samo patrzenie na nagie ciało nie jest grzechem. Grzechem jest natomiast pożądanie w znaczeniu pragnienia zgrzeszenia, czyli popełnienia ...
-
Kwestia dotyczy wprost autonomii Kościoła, w odpowiednim sensie stosunków między Kościołem a państwem. W tej kwestii są dwie zasadnicze p...
-
Zostałem poproszony o wypowiedź: Temat chanukki już poruszałem przy okazji akcji posła Grzegorza Brauna w grudniu 2023 roku ( tutaj i tuta...
-
Najpierw przypomnijmy fakty, czyli kontext historyczny tego pytania. Od około 10-u lat, po Motu proprio "Summorum Pontificum...
-
Dzięki wskazówce życzliwego czytelnika trafiłem na książkę z wypowiedzią bodaj najwybitniejszego polskiego dogmatyka katolickiego w okresi...
-
W związku z działalnością tzw. ruchu oporu (FSSPXR) w Polsce byłem pytany wielokrotnie o opinię. To grono zresztą widocznie pilnie śledzi bl...
-
Odpowiedź zależy od pojęcia bycia Żydem. Należy odróżnić: - pojęcie etniczne - pojęcie religijne - i to ówczesne oraz - obecne czyli nam w...
Witam
OdpowiedzUsuńo całowaniu Koranu przez JPII jest pewna ciekawa publikacja:
strona 67 w tym pdfie
http://www.investigateislam.com/wp-content/uploads/2018/02/Słodkie-kłamstwa-imama-Chadida.pdf
Czyż papież nie ma wiedzy na temat zawartości Koranu, biorąc pod uwagę jego wykształcenie teologiczne?
OdpowiedzUsuńNie wiem, ale na pewno:
Usuń1) był wykształcony dogmatycznie katolicko, więc miał sposobność pojąć swoje błędy w świetle nauki katolickiej czyli sprzeczność,
2) można domniemywać, że coś tam wiedział o islamie, skoro obracał się w towarzystwie sekt mesjanistycznych i ich guru, np. w okół Kotlarczyka a więc miał związki z New Age, teozofią itp.
"- Twierdzenie, jakoby katolicy i muślimy czcili tego samego Boga, jest kwestią religioznawczą, nie prawd wiary katolickiej, i tym samym nie wchodzi w zakres nauczania wiary."
OdpowiedzUsuńTo prawda, że nie ma takiego dogmatu, jak to, czy al ilah jest Trójcą, bo dogmaty odnoszą się do Objawienia z I wieku, ale zarówno dogmaty katolickie jak i samo Objawienie, np. w zakresie fałszywych proroków nadeszłych po Chrystusie są dostatecznym materiałem dowodowym, aby w świetle nauki katolickie stwierdzić bezzwględnie, że al ilah nie jest Trójcą. Wynika to z metody porównawczej obu zjawisk: al ilaha i Trójcy oraz wniosków z treści proroctw o fałszywych prorokach, jak również z dogmatów, m.in. o skończeniu Objawienia na Chrystusie (sprzeczność z prawdą islamu, że objawienie skończyło się w VII wieku na Mahomecie) czy dogmacie o Trójcy (sprzeczne z prawdą islamu o cechach al ilaha).