Zasady komentowania: bez anonimowych komentarzy

Czy Polsce grozi apostazja?

 


Natrafiłem niedawno na książkę reklamowaną przez środowiska niby konserwatywne katolickie. Autorem jest młody teolog cysters (okładka powyżej). Przejrzawszy ją mogę powiedzieć, że zgadzam się z jej zasadniczymi tezami, choć nie ze wszystkimi szczegółami. Oprócz cennych uwag widać w niej także pewną powierzchowność, zbytnie uproszczenia i niedojrzałość myśli.

Natrafiłem jednak także na fragment, który świadczy niestety o porażeniu teologicznego myślenia autora przez wszechobecną propagandę faustyno-sopoćkizmu. Chodzi konkretnie o kwestię ofiarowania Bóstwa Jezusa Chrystusa, którą poruszałem tutaj już wielokrotnie (por. etykieta "Faustyna"). Oto fragment:

Mimo swej krótkości, fragment zawiera kilka herezyj, czy przynajmniej wypowiedzi tchnących herezją:

1. Powiedzenie, że Syn jest całkowicie w Ojcu, może być rozumiane jako negacja różności Osób Boskich. Przyjmijmy życzliwie, że autor z rozpędu tego nie zauważył. 

2. Jednoznacznie heretyckie jest natomiast powiedzenie, że kenoza (o której mówi św. Paweł w Flp 2,7) oznacza wywłaszczenie istoty Syna na rzecz Ojca. Autor po pierwsze zafałszowuje słowa św. Pawła, który mówi o "wywłaszczeniu" postaci (forma, μορφη), a nie istoty. Po drugie, autor zakłada różność istoty Syna i istoty Ojca, co jest negacją współistotności, którą Kościół wyznaje w Credo (symbolum nicaeno-constantinopolitanum). Otóż Syn nie mógł się wyrzec Swej istoty na rzecz Ojca, gdyż Ojciec i Syn są tą samą istotą (essentia) i tą samą substancją (substantia), o czym mówi chociażby prefacja o Trójca Przenajświętszej. Syn owszem we Wcieleniu przyjął naturę i postać ludzką, jednak herezją jest twierdzenie, jakoby wyzbył się istoty czy natury boskiej. Odróżnienie istoty Syna od istoty Ojca śmierdzi niestety ofiarowaniem Bóstwa zawartym w koronce s. Faustyny, co jest herezją chrystologiczną (szerzej o tym mówię we wpisach nt. s. Faustyny). 

3. Chrystologicznie heretyckie - ariańskie - myślenie autora potwierdza nazwanie Syna "odblaskiem Ojca". Owszem, św. Paweł (Kol 1,15) nazywa Jezusa Chrystusa "obrazem Boga niewidzialnego(εικων του θεου του αορατου), jest to jednak już czysto logicznie coś innego niż odblask. Apostołowi chodzi o to, że w Jezusie Chrystusie widzialny i poznawalny jest Bóg, który sam w sobie jest niewidzialny. Innymi słowy: w człowieczeństwie Jezusa Chrystusa jest widzialny nie tylko Ojciec, lecz także Syn jako Bóg, który sam w sobie jest niewidzialny. Na tym polega bycie "obrazem Boga niewidzialnego". 

4. Problematyczne jest także nazwanie Syna "zamysłem Ojca wyrażonym na sposób ludzkiego istnienia". Owszem, u Ojców Kościoła tajemnica Trójcy Przenajświętszej jest objaśniana przy pomocy analogii antropologicznej, gdzie Ojciec jest umysłem, z którego pochodzi myśl czyli Syn. Trzeba pamiętać, że chodzi tylko o pewną analogię, czyli próbę zrozumienia i objaśnienia tajemnicy przy pomocy pojęć z rzeczywistości ludzkiej. Nie wolno pomijać, że wyższą, dogmatyczną i nieomylną rangę ma prawda o współistotności Ojca i Syna, podczas gdy porównanie do umysłu i myśli poniekąd może zaciemniać tę prawdę i dlatego właśnie Ojcowie Kościoła przytaczają także inne porównania (np. do części jednej rośliny jak korzeń i łodyga), by uniknąć nieporozumienia pomijania czy osłabiania istotowej jedności Osób Boskich. Tym bardziej nie należy mieszać życia wewnątrztrynitarnego z działaniem Boga skierowanym ku stworzeniom, czyli z dziełem zbawienia, także ze Wcieleniem Syna Bożego. Innymi słowy: Syn Boży jest "myślą" Ojca już wewnątrztrynitarnie, czyli przed Wcieleniem. Owszem, istnieje pewna odpowiedniość między Osobą Syna a Wcieleniem, tzn. nie jest przypadkowe czy dowolne, że to Syn Boży stał się człowiekiem, a nie Ojciec czy Duch Święty. Jednak należy pamiętać, że celem Wcielenia nie jest objawienie samego Syna lecz Boga Trójjedynego. W Jezusie Chrystusie, czyli wcielonym Słowie Bożym "mieszka cała pełnia Bóstwa" (Kol 2,9), tego Bóstwa, które jest tym samym co do Ojca i Syn i Ducha Świętego. W Nim cała Trójca Przenajświętsza objawia Siebie ludzkości, nie tylko Ojciec objawia Syna. 

Oto następny fragment z wręcz banalnymi błędami teologicznymi, świadczący niestety znowu o poziomie wykształcenia teologicznego doktora teologii i to habilitowanego:

Tutaj znowu muszę skorygować:

5. Autor widocznie nie rozumie greckoteologicznego pojęcia "przebóstwienie" (θεωσις) i popełnia przy tym herezję antropologiczno-soteriologiczną. Otóż uświęcenie - to jest katolickie pojęcie analogiczne do greckiego "przebóstwienia" - w życiu doczesnym nie polega na uwolnieniu od grzeszności, gdyż także ludzie święci są w możności popełnienia grzechów przynajmniej powszednich. Ich świętość polega na tym, że z tej możności nie korzystają, przynajmniej nie w sposób świadomy, własnowolny i bez żalu doskonałego. Uświęcenie nie odbiera bowiem człowiekowi wolności woli, choć jest istotnie dziełem łaski, oczywiście wraz z aktami woli człowieka. Zdolność do tych aktów stanowi o tym, że człowiek aż do ostatniego tchu jest zdolny do grzeszenia i szatan nie zaprzestaje usiłowań, by go do tego skłonić. Tak więc właściwe, ostateczne uwolnienie od grzeszności - w znaczeniu braku zdolności do grzeszenia - następuje dopiero wraz z przejściem do wieczności. Dlatego właśnie Kościół nie ogłasza nikogo świętym za życia. 

6. Niemniej poważnym, choć banalnym błędem jest powiedzenie, że dopiero zmartwychwstanie uwalnia od złych skłonności i pokus. Już w najprostszym katechiźmie można przeczytać, że natychmiast po śmierci człowiek staje przed obliczem Boga na sąd indywidualny, tracąc równocześnie możliwość zarówno grzeszenia jak też zdobywania zasług na życie wieczne (czyścieć jest jedynie miejscem oczyszczającego cierpienia, pokutowania za grzechy, nie zasługiwania na życie wieczne). Tym samym nie ma miejsca na pokusy, ani na zmianę stanu duszy, w którym się człowiek znajdował w momencie śmierci czyli przejścia do wieczności. Nie pojmuję, jak duchowny i to z tytułami naukowymi mógł takie bzdury napisać. Natomiast całkowicie zgadzam się z jego - wyrażoną w następnym akapicie - krytyką paraprotestanckiego, fałszywego miłosierdzia, obecnego u "nowoczesnych" kaznodziejów, zwłaszcza tych gwiazdorów medialnych (typu dominikanin Szustak i cała zgraja pseudojezuitów itp.). Problem w tym, że krytyka musi być solidna i precyzyjna, gdyż w przeciwnym razie sama naraża się na zarzut braków merytorycznych i nie ma odpowiedniej siły argumentacyjnej. 

Podsumowując: 

Na tym przykładzie widać niestety brak solidnej wiedzy i precyzji teologicznej, mimo niewątpliwych zalet książki, zasługującej na uznanie zwłaszcza na tle setek czy wręcz tysięcy egzemplarzy o wiele bardziej niechlujnej i wręcz wprost heretyckiej literatury (pseudo)teologicznej zaśmiecającej księgarnie i biblioteki. Tragiczne jest, że nawet ktoś mający zadatki na dobrego, myślącego po katolicku teologa niestety - póki co - tkwi z schematach apostazji chrystologicznej propagowanej przez koronkę i "Dzienniczek" s. Faustyny (zresztą będący prawdopodobnie dziełem x. Sopoćki). Pozostaje więc życzyć mu więcej dociekliwości i staranności teologicznej, tudzież jeszcze więcej odwagi w myśleniu po katolicku. 

10 komentarzy:

  1. Książkę wydało charyzmatyczne wydawnictwo Espirit, więc jakoś trochę się nie dziwię, że przynajmniej odrobina charyzmatyzmu tam będzie...

    OdpowiedzUsuń
  2. A może by tak zwrócić się bezpośrednio do o. Jana? Pisze całkowicie poważnie. Próbował ksiądz? Tekst oczywiście potrzebny ale trzeba dbać o takich kapłanów jak o. Strumilowski.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście można zwrócić się osobiście do autora, i od tego należałby pewnie zacząć. Jednak jakby to się okazało niewystarczające i autor sam ni chciał sprostować błędów, to trzeba je sprostować publicznie.

      Błędy doktrynalne głoszone publicznie trzeba też publicznie korygować - jest to część prawa naturalnego. Pisze o tym św. Tomasz dając przykład św. Pawła, który, jak wiadomo, upomniał św. Piotra, choć ten ostatni był jego przełożonym.

      Usuń
    2. teologkatolicki24 lutego 2023 12:39

      Chodzi o książkę czyli wypowiedź publiczną. Tym samym krytyka i korekta musi się odbyć publicznie. Dbanie o autora nie może oznaczać oszczędzania mu słusznej i koniecznej krytyki i korekty. Pouczanie błądzących jest jednym z uczynków miłosierdzia co do duszy. On ma zasadniczo dobrą linię, jednak w podanych szczegółach niestety popełnił wręcz haniebne błędy. Wskazanie na nie wynika z troski o niego.

      Usuń
    3. Nadal jednak uważam, że Ksiądz mógłby do o. Strumiłowskiego się odezwać. Skąd pewność, że czyta tego bloga? A nawet jeśli, to może czegoś nie rozumie, z czymś sie nie zgadza na pierwszy rzut oka? Rozmowa mogłaby zdziałać dużo więcej, a o. Jan ma zbyt duzy potencjał by go zmarnować. Nie mówiąc już o tym, że 99 % katolików w Polsce nie zna adresu tego bloga, więc po przeczytaniu tej książki prawdopodobnie nie trafią również na tą koretkę. Nie lepiej by kolejna książka była już na 100%?
      Namawiam Księdza. :)

      Usuń
  3. Na niuansach teologicznych się nie znam,chociaż chętnie posłuchałabym dyskusji obu księży.
    Natomiast, jeśli chodzi o pytanie tytułowe, to wczoraj w Środę Popielcową na porannej Mszy św. nasz podwarszawski kościół prawie pękał w szwach.Kiedyś dobrodziej mówił,że na dwudziestotysięczną gminę w 2022r były cztery apostazje.Zatem na razie nie jest tak źle.
    Hanna

    OdpowiedzUsuń
  4. W polskim przekładzie "Litanii do Najświętszego Imienia Jezus" znajduje się wezwanie "Jezu, odblasku Ojca". Zapewne stąd autor wziął takie wyrażenie. Co ciekawe, w łacińskiej wersji jest "Iesu splendor Patris". Splendor to chyba bardziej blask niż odblask.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może Ksiądz skomentować to co Pan PJKG napisał?

      Usuń
    2. Również postaram się uzasadnić to, co wyżej napisałem.
      "Litania do Najświętszego Imienia Jezus" po łacinie, ze słowami "splendor Patris" (na str. 152):l
      https://books.google.pl/books?id=hJ1ANrm1ZKgC&pg=RA1-PA151&dq=litaniae+sanctissimi+nominis+iesu&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjYvMbq7LP9AhXSUXcKHYL-CYkQ6AF6BAgKEAM#v=onepage&q=litaniae%20sanctissimi%20nominis%20iesu&f=false

      Usuń
    3. teologkatolicki26 lutego 2023 21:23

      Oczywiście "splendor" to blask, NIE odblask. Blask to widoczna postać światła, którym jest Ojciec.

      Usuń