Zasady komentowania: bez anonimowych komentarzy

Marija Współodkupicielką?


Jest to modlitwa zatwierdzona przez władze kościelne, tym samym dopuszczona do publicznego odmawiania. Tyle pod względem prawnym.

Pod względem teologicznym pojęcie "Współodkupicielka" (Coredemptrix) wymaga odpowiedniego wyjaśnienia, gdyż budzi zastrzeżenia ze strony mniej czy bardziej wnikliwych teologów. Otóż w wyrażeniu tym chodzi o jedyną i wyjątkową rolę Matki Jezusa Chrystusa w dziele Zbawienia. Zbawienie jest oczywiście dziełem Bożym, gdyż tylko Bóg zbawia. Syn Boży Jezus Chrystus przez Swoją ofiarę na Krzyżu "odkupił", czyli wyzwolił świat z niewoli grzechu i szatana. Ta ofiara nie byłaby możliwa bez Wcielenia, które się dokonało przez Jego Matkę, wybraną przez Boga i pełną łaski. Ta rola Maryi jest także dziełem Bożym i nazwanie Jej "Współodkupicielką" nie neguje tej prawdy. Uwypukla natomiast Jej zasługi wynikające z Jej wolnej woli, gdyż także Ona była narażona na pokusy, a Jej wierność powołaniu przez Boga wymagała także od Niej heroicznej ofiary. Wiernie stała pod krzyżem Swojego Syna, a Jej cierpienie było wyjątkowe, gdyż było ofiarą za grzechy ludzkości, nie Jej własne, ponieważ była bez grzechu.

Z tych powodów znaczna grupa teologów przed Vaticanum II postulowała ogłoszenie dogmatu wiary o Maryi jako Współodkupicielce. Byli to poważni uczeni myślący w duchu teologii katolickiej sięgającej zarania Kościoła. Ten postulat jednak nie uzyskał poparcia na soborze, głównie ze względów "ekumenicznych", czyli dyplomatycznego unikania tego, co mogłoby zrazić głównie protestantów.

1 komentarz:

  1. W tym temacie chciałbym zwrócić uwagę na wypowiedź Josepha Ratzingera z jego książki God and the World będącej konwersacją prowadzoną z Peterem Seewaldem. Z rozdziału 13 The Mother of God:

    Peter Seewald: Meanwhile, more than a million people are urging that the Catholic Church
    should raise Mary to the status of “Co-redemptrix”. Will the Church go
    along with this desire—or is this an error?

    Joseph Ratzinger: I do not think there will be any compliance with this demand, which in the
    meantime is being supported by several million people, within the
    foreseeable future. The response of the Congregation for the Doctrine of the
    Faith is, broadly, that what is signified by this is already better expressed in
    other titles of Mary, while the formula “Co-redemptrix” departs to too great
    an extent from the language of Scripture and of the Fathers and therefore
    gives rise to misunderstandings.
    What is true here? Well, it is true that Christ does not remain outside us
    or to one side of us, but builds a profound and new community with us.
    Everything that is his becomes ours, and everything that is ours he has
    taken upon himself, so that it became his: this great exchange is the actual
    content of redemption, the removal of limitations from our self and its
    extension into community with God. Because Mary is the prototype of the
    Church as such and is, so to say, the Church in person, this being “with” is
    realized in her in exemplary fashion. But this “with” must not lead us to
    forget the “first” of Christ: Everything comes from him, as the Letter to the
    Ephesians and the Letter to the Colossians, in particular, tell us; Mary, too,
    is everything that she is through him.
    The word “Co-redemptrix” would obscure this origin. A correct intention
    is being expressed in the wrong way. For matters of faith, continuity of
    terminology with the language of Scripture and that of the Fathers is itself
    an essential element; it is improper simply to manipulate language.

    OdpowiedzUsuń