tag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post4312344278516380832..comments2024-03-28T09:52:38.976+01:00Comments on Teolog katolicki odpowiada: Czy kanonizacje są nieomylne?sacdrdjohttp://www.blogger.com/profile/10457098296549598210noreply@blogger.comBlogger24125tag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-44795078383850773912024-02-12T15:49:55.518+01:002024-02-12T15:49:55.518+01:00Pisze Ksiądz Profesor: "Zdumiewające jest tak...Pisze Ksiądz Profesor: "Zdumiewające jest także przyporządkowanie tych spraw do dziedziny wiary i moralności, gdyż jest to sprzeczne ze wszystkimi tradycyjnymi podręcznikami dogmatyki katolickiej." Po pierwsze chciałby dopytać co znaczy przymiotnik "tradycyjny"? Na podstawie lektury artykułów Księdza Profesora domyślam się, że chodzi o podręczniki z dogmatyki katolickiej napisane przed Vaticanum II. Jeśli chodzi o inne znaczenie to uprzejmie proszę o wyjaśnienie. Tu chciałbym zwrócić uwagę na następujące książki, Dogmatyka katolicka autorstwa ks. Witolda Pietkuna z roku 1954 oraz Dogmatyka katolicka autorstwa ks. D. Kalinowskiego i ks. J. Rychlickiego z 1958 roku. Otóż są to książki z dogmatyki katolickiej napisane przed Vaticanum II i o ile dobrze je przejrzałem nie jest w nich poruszony temat kanonizacji, w szczególności tego czy kanonizacje są nieomylne i czy przynależą do nauki wiary i obyczajów. Również w książce Zarys doktryny katolickiej autorstwa Francois Varillon, przy czym oryginał został napisany w 1961 roku, a polskie wydanie ukazało się w 1972 roku. Myślę, że można tą książkę uznać za napisaną przed Vaticanum II, aczkolwiek nie jestem pewien czy można ją zaliczyć do dogmatyki katolickiej. W niej jednak też nie został poruszony temat kanonizacji. Tym samym w sensie ścisłym nie można mówić, że przyporządkowanie kanonizacji do spraw wiary i moralności jest sprzeczne ze wszystkimi tradycyjnymi podręcznikami dogmatyki katolickiej. Jeśli bowiem w jakimś podręczniku temat jest nie poruszony, to wówczas sprzeczności nie ma. Być może Ksiądz Profesor miał na myśli nie wszystkie w sensie ścisłym podręczniki, a większość podręczników?<br /><br />Pisze Ksiądz Profesor: "Tak więc nie wiadomo, skąd "nota doktrynalna" z 1998 r. wzięła swoje pomysły. Z całą pewnością nie odpowiadają one tradycyjnej teologii katolickiej, a są widocznie wynalezione na doraźny użytek." Powstaje pytanie jak należy rozumieć termin "tradycyjna teologia"? Czy chodzi o powszechną zgodę teologów katolickich przed Vaticanum II? Jeśli tak to taka zgoda w kwestii tego czy kanonizacje są czy nie są sprawami wiary i obyczajów na razie nie została wykazana. Być może chodzi o zgodę większości autorów podręczników z dogmatyki katolickiej? Jeśli chodzi o taką zgodę, to została ona tylko przez Księdza Profesora stwierdzona, a nie udowodniona, gdyż przytoczył Ksiądz Profesor tylko dwa przykłady z tradycyjnych podręczników dogmatyki. Owszem byłoby poniekąd dziwne gdyby Urząd Nauczycielski Kościoła albo Kongregacja Nauki Wiary wypowiedziała się przeciwnie do powszechnej opinii teologów katolickich. Jednak na ile kojarzę taka sytuacja teoretycznie może się zdarzyć, gdyż opinie teologów nie są wypowiedziami Urzędu Nauczycielskiego Kościoła. Podsumowując uważam, że na razie nie zostało wykazane, że kanonizacje nie przynależą do spraw wiary i obyczajów i tym samym uważam sprawę za do tej pory nierozstrzygniętą.<br />Krzysztofhttps://www.blogger.com/profile/13163830775212907014noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-15903793791489814872024-02-09T12:21:04.951+01:002024-02-09T12:21:04.951+01:00No i dostał Pan prostą odpowiedź księdza doktora.No i dostał Pan prostą odpowiedź księdza doktora.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-27196571780168012622024-02-08T11:53:41.801+01:002024-02-08T11:53:41.801+01:00W dyskusji na temat kwestii nieomylności kanonizac...W dyskusji na temat kwestii nieomylności kanonizacji oraz kwestii tego czy są to czy też nie orzeczenia w sprawach wiary i moralności chciałbym zwrócić uwagę na pewien punkt z Katechizmu kard. Gasparriego, który teraz przytoczę. <br /><br />144. Czy Kościół jest nieomylny w nauczaniu?<br /><br />W nauczaniu dzięki ustawicznej pomocy Ducha Świętego, obiecanej przez Jezusa Chrystusa, Kościół jest nieomylny, gdy czy to w zwyczajnym i powszechnym nauczaniu, czy też uroczystym orzeczeniem władzy naczelnej podaje wszystkim do wierzenia prawdy wiary i obyczajów, które są bądź objawione same w sobie, bądź też pozostają w związku z objawionymi prawdami.<br /><br />Widzę następujące możliwości. Pierwsza jest taka, że dekrety kanonizacyjne nie są nauczaniem o wierze i moralności oraz Katechizm kard. Gasparriego w punkcie 144 poprawnie podaje zakres nieomylności Kościoła w nauczaniu. Jednak w tym przypadku debata na temat nieomylności kanonizacji powinna być w prosty sposób zakończona stwierdzenie, że jednak mogą być omylne, bo nie spełniają koniecznego warunku bycia nauczaniem wiary i moralności. Druga natomiast możliwość jest taka, że owszem kanonizacje nie są nauczaniem wiary i moralności, ale Katechizm kard. Gasparriego niepoprawnie podaje zakres nieomylności nauczania Kościoła ograniczając je do kwestii dotyczących wiary i moralności.Krzysztofhttps://www.blogger.com/profile/13163830775212907014noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-27422220821739986092024-02-07T19:08:12.469+01:002024-02-07T19:08:12.469+01:00KNW widocznie stwierdziła, że podważanie nieomylno...KNW widocznie stwierdziła, że podważanie nieomylności kanonizacji jest im nie na rękę.Krzysztofhttps://www.blogger.com/profile/13163830775212907014noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-30867742491003449242024-02-07T16:44:01.295+01:002024-02-07T16:44:01.295+01:00Zresztą autor tego textu widocznie nie zna albo ni...Zresztą autor tego textu widocznie nie zna albo nie zrozumiał źródeł, na które się powołuje, ponieważ pisze coś innego niż to, co jest w nich zawarte. To jest oszukiwanie czytelników. teologkatolickinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-14988032762073412612024-02-07T16:26:04.132+01:002024-02-07T16:26:04.132+01:00Ano to na to, że to jest maniakalne pisanie na poz...Ano to na to, że to jest maniakalne pisanie na poziomie najwyżej liceum. Żaden głos w dyskusji. teologkatolickinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-60814598854481325752024-02-07T12:13:06.067+01:002024-02-07T12:13:06.067+01:00Oczywiście nie ma dekretu orzekającego, że kanoniz...Oczywiście nie ma dekretu orzekającego, że kanonizacja św. Szymona była błędna. Jednak wykreślono go z kalendarza oraz praktycznie zaprzestano kultu. To jest równoznaczne z anulowaniem kanonizacji. teologkatolickinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-91669666688186418062024-02-07T12:10:07.087+01:002024-02-07T12:10:07.087+01:00Twierdzenie, jakoby kanonizacje były nieomylne, ni...Twierdzenie, jakoby kanonizacje były nieomylne, nie sięga nawet rangi "sententia communis", tym bardziej rangi "sententia certa", gdyż jest sporo teologów twierdzących inaczej, nawet jeśli są w mniejszości, choć ostatnio liczba wydaje się wyraźnie zwiększać. I nie ma żadnej magisterialnego orzeczenia w tej kwestii, tak więc dyskusja jest otwarta. Tym samym wolno reprezentować różne stanowiska. teologkatolickinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-91173792644537345692024-02-07T10:26:45.090+01:002024-02-07T10:26:45.090+01:00Chyba jednak nikt oficjalnie nie odwołał kanonizac...Chyba jednak nikt oficjalnie nie odwołał kanonizacji św. Szymona z Trydentu czy innych, tylko wykasowano ich z kalendarza powszechnego. Czy jest jakiś dokument oficjalnie wycofujący kanonizację?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-69983439251008219092024-02-07T08:49:44.090+01:002024-02-07T08:49:44.090+01:00Gdyby uznać nieomylność tzw. kanonizacji czynionyc...Gdyby uznać nieomylność tzw. kanonizacji czynionych według chyba już maksymalnie nieroztropnych zasad po tzw. Vaticanum II to należałoby uznać że Kościół błądził przez blisko 20 stuleci. Masa "świętych" produkowanych taśmowo w posoborowej hurtowni głosiła i czyniła rzeczy, które Kościół wielokrotnie i uroczyście potępił. Nie dostrzegają tego głównie ci, dla których historia Kościoła zaczęła się w 1962. Jak zdroworozsądkowy katolik może poważnie traktować kanonizację kogoś stawiającego buddę na Tabernakulum gdy w wiekach minionych kanonizowano męczenników ginących w okrutny sposób za zwykłą odmowę zapalenia kadzidła fałszywym bożkom czy kogoś kto ponoć będąc Wikariuszem Chrystusa odstręcza swoich żydowskich przyjaciół od Chrztu św. i konwersji na katolicyzm by nie godziło to w "ekumaniacki dialog" i finalnie doprowadza do zaniechania tego Chrztu i konwersji? Albo Kościół się mylił od początku i dopiero teraz właściwie rozpoznał autentyczną świętość, albo został przejęty popadając w straszne błędy parę dekad temu i twórcy tego nowego tworu potrzebują taśmowo produkowanych świętych by ów twór uwiarygodnić.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-76924115620224697632024-02-06T23:36:29.959+01:002024-02-06T23:36:29.959+01:00 No dobrze, ale uważa Ksiądz ze dekanonizowanie św... No dobrze, ale uważa Ksiądz ze dekanonizowanie św. Szymona było słuszne? Zgadza się Ksiądz z wykreśleniem tych mnóstwa świętych z kalendarza?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-70317549275525605662024-02-06T19:38:02.095+01:002024-02-06T19:38:02.095+01:00A co Ksiądz na to? https://tenetetraditiones.blogs...A co Ksiądz na to? https://tenetetraditiones.blogspot.com/2024/02/nieomylnosc-papieska-w-kanonizowaniu.htmlAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-83304590552065081822024-02-06T19:11:53.529+01:002024-02-06T19:11:53.529+01:00Księże Doktorze,
jako że z jakiegoś powodu nie da...Księże Doktorze,<br /><br />jako że z jakiegoś powodu nie da się zalogować się do bloggera z użyciem konta google, muszę pisać jako tzw. 'anonimowy'. W temacie bieżącym, spotkałem się z następującymi próbami odpowiedzi na pytanie:<br /><br />Popularny w kręgach tradycyjnych O. Chad Ripperger, wychodzi z tezą, że kanonizacje są nieomylne. Książka, gdzie ten argument może być wyłożony w kompletny sposób: Magisterial Authority:<br />https://www.amazon.pl/Magisterial-Authority-Fr-Chad-Ripperger/dp/1503022420<br /><br />Konferencja w temacie:<br />YT:<br />https://www.youtube.com/watch?v=R5sZ2Jz9_uw <br />The Magisterial Authority & Related Virtues<br />ok. 9 minuty, wskazane zostaje na zdanie powszechne; z zastrzeżeniem że takowa nieomylność miałaby dotyczyć tylko samego faktu bycia danego człowieka w niebie, nie jakości życia, cnót itd.<br /><br />- - - - - -<br /><br />Wywiad z Ryanem Grantem, założycielem wydawnictwa Mediatrix Press i edytorem głównym wydawnictwa TAN Books, latynistą szerzej znanym z tłumaczenia prac Roberta Bellarmine'a. Na pytanie odpowiada twierdząco.<br />YT:<br />https://www.youtube.com/watch?v=T_ok3ybnJTA<br />Wspomniani autorzy: o. Faber (Essay on Beatification, Canonization, and the Processes of the Congregation of Rites), Adolf Tanquerey (autor ponoć standardowego podręcznika używanego w seminariach, stwierdza on, że nieomylność kanonizacji jest zdaniem powszechnym i prawdziwym (dosłownie Grant odczytuje fragment jego książki dotyczący tego tematu, mówiący: sententia communis et vera (ca. 15:50)), papież Benedykt XIV (Rozdział 40 jego traktatu), Francisco Suarez (De Fide, Disputatio V) <br /><br />- - - - - -<br /><br />Wpis na anonimowym(?) blogu, cytujący wiele źródeł - ponad 20 przypisów - na potwierdzenie opinii twierdzącej, chociaż najczęściej na samym cytowaniu się kończy i nie ma próby sformułowania rozbudowanego argumentu, który krok po kroku inkorporowałby wszystkie opinie i prowadził do konkluzji:<br />https://functioningofreason.blogspot.com/2020/07/the-infallibility-of-canonizations-whos.html<br /><br />- - - - - -<br /><br />Dr. John Joy, profersor teologii w Holy Apostles College & Seminary, odpowiada twierdzaco.<br /><br />YT:<br />https://www.youtube.com/watch?v=kgNReHhGe2c 37:27 i dalej<br /><br />Jego artukuł w Nova et Vetera: Nova et Vetera, English Edition, Vol. 19, No. 1 (2021): 33–61<br />https://stpaulcenter.com/03-nv-19-1-joy/<br /><br />Wydał również książkę w temacie: <br />Disputed Questions on Papal Infallibility (Os Justi Studies in Catholic Tradition)<br />https://www.amazon.com/Disputed-Questions-Papal-Infallibility-John/dp/B0BLQW45LV<br /><br />- - - - - - - <br /><br />Można również znaleźć opinie przeciwne, nawet w w/w czasopiśmie:<br />Artykuł w Nova et Vetera - (Nova et Vetera, English Edition, Vol. 17, No. 3 (2019): 653–682)<br />The Infallibility of Canonizations: A Revisionist History of the Arguments<br />William Diem Gettysburg, PA The Modern Consensus and the Prima Facie Problem<br /><br />Autor finalnie nie podziela zdania o absolutnej nieomylności kanonizacji - "I hold that it is no more than a mistaken, if pious, opinion that canonizations are infallible declarations that the saint is in heaven, and therefore, that to insist that they are infalli-<br />ble is to open the faith to ridicule and to erect a very real and unnecessary<br />barrier to true Christian unity. But of course, I submit to the Church’s<br />determination of the matter if and when it is given."<br /><br />- - - - - - - <br /><br />Wreszcie, Dr. Peter Kwasniewski, zebrał różne opinie twierdzące i przeczące w zbiorze esejów: Are Canonizations Infallible?: Revisiting a Disputed Question<br />https://www.amazon.com/Are-Canonizations-Infallible-Revisiting-Disputed-ebook/dp/B09DFHLTKS/<br /><br />Z uwagi na powyższe, chciałem spytać, czy posiadanie potencjalnie błędnej opinii w temacie kanonizacji jest grzeszne i/lub zagrożone jakąś karą kościelną?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-58635566472644805062024-02-06T18:30:55.056+01:002024-02-06T18:30:55.056+01:00Proszę o odpowiedź Proszę o odpowiedź Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-10725110638322654902024-02-06T17:28:12.617+01:002024-02-06T17:28:12.617+01:00Ksiądz ma rację. Nowość i nowinki oraz nowinkarstw...Ksiądz ma rację. Nowość i nowinki oraz nowinkarstwo to terminy używane przez Sobory Powszechne i dogmatyczne, jak Sobór Watykański I jako terminy określające to, co złe, potępiane, np. właśnie synonim herezji (coś odmiennego do Tradycji, wprowadzonego nagle w opozycji do tego, co już uznane).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-42561967683452907942024-02-06T13:34:25.177+01:002024-02-06T13:34:25.177+01:00W Kościele katolickim każda nowość jest mniej ważn...W Kościele katolickim każda nowość jest mniej ważna niż to, co było stale nauczane. Nowość to synonim herezji a przynajmniej błędu. teologkatolickinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-53186500714604274832024-02-06T12:34:16.973+01:002024-02-06T12:34:16.973+01:00Dlaczego oficjalny dokument KK miałby być mniej wa...Dlaczego oficjalny dokument KK miałby być mniej ważny niż podręcznik dogmatyki katolickiej ? Przecież podręcznik dogmatyki katolickiej nie jest nauczaniem KK a Nota doktrynalną jest Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-9059119000963354742024-02-06T12:31:02.346+01:002024-02-06T12:31:02.346+01:00Zdarzył i to akurat w posoborowiu. Przykład pierws...Zdarzył i to akurat w posoborowiu. Przykład pierwszy z brzegu: św. Szymon z Trydentu. I też całe mnóstwo świętych, którzy zostali usunięci z kalendarza. teologkatolickinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-37792368364933366412024-02-06T10:43:02.408+01:002024-02-06T10:43:02.408+01:00Czy zdarzył się w historii Kościoła przypadek, by ...Czy zdarzył się w historii Kościoła przypadek, by najpierw jakaś osoba została kanonizowana, a następnie ta kanonizacja została odwołana?Krzysztofhttps://www.blogger.com/profile/13163830775212907014noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-73487158107673669322024-02-05T19:37:16.603+01:002024-02-05T19:37:16.603+01:00Oczywiście. I wszystkie procesy, które nie były pr...Oczywiście. I wszystkie procesy, które nie były prowadzone według tradycyjnych zasad, należy przeprowadzić ponownie zgodnie z nimi. teologkatolickinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-15879138344993890112024-02-05T18:43:26.486+01:002024-02-05T18:43:26.486+01:00Czyli jeśli dobrze rozumiem, uważa Ksiądz Profesor...Czyli jeśli dobrze rozumiem, uważa Ksiądz Profesor uproszczenie zasad kanonizacyjnych za błąd oraz jest za tym by powrócić do dawnych zasad kanonizacyjnych?Krzysztofhttps://www.blogger.com/profile/13163830775212907014noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-49679956774227240232024-02-05T18:29:02.543+01:002024-02-05T18:29:02.543+01:00Co Ksiądz sądzi o tym Księdzu Joseph Bisig FSSP ?
...Co Ksiądz sądzi o tym Księdzu Joseph Bisig FSSP ?<br />https://wdrodze.pl/article/nie-uwazam-sie-za-tradycjonaliste-jestem-po-prostu-katolikiem/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-76466610219700599512024-02-04T13:43:47.136+01:002024-02-04T13:43:47.136+01:00Kanonizacje nie są ani nauczaniem wiary i obyczajó...Kanonizacje nie są ani nauczaniem wiary i obyczajów, ani nawet wnioskami teologicznymi z prawd wiary i obyczajów, ani faktami dogmatycznymi. Proszę nie wprowadzać w błąd. teologkatolickinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571390353214624911.post-83532053531753536792024-02-04T10:42:43.354+01:002024-02-04T10:42:43.354+01:00W powyższym tekście Ksiądz Profesor stwierdza nast...W powyższym tekście Ksiądz Profesor stwierdza następujące tezy:<br /><br />1) dekrety kanonizacyjne nie są orzeczeniami o wierze lub obyczajach<br /><br />2) nieomylność papieska zdefiniowana przez Vaticanum I nie dotyczy spraw kanonizacyjnych<br /><br />3) zmiana zasad kanonizacyjnych wpływa na stopień pewności<br /><br />W dyskusji na ten temat tego czy kanonizacje są orzeczeniami nieomylnymi chciałbym zwrócić uwagę na dokument Kongregacji Nauki Wiary, Wyjaśnienie doktrynalne<br />dotyczące końcowej części formuły «Wyznania wiary», który nie zgadza się z wszystkimi trzema poglądami Księdza Profesora. Przytoczę odpowiednie fragmenty:<br /><br />6. Drugi akapit dodany do Wyznania wiary stwierdza: «Z przekonaniem przyjmuję i uznaję również wszystkie i poszczególne prawdy, które Kościół w sprawach wiary lub moralności podaje w sposób ostateczny». Przedmiotem tej formuły są wszystkie prawdy dotyczące spraw wiary lub obyczajów,(13) które są niezbędnym warunkiem wiernego zachowywania i wyjaśniania depozytu wiary, chociaż nie zostały przedstawione przez Urząd Nauczycielski Kościoła jako formalnie objawione.<br /><br />Takie prawdy mogą być zdefiniowane w sposób uroczysty przez Biskupa Rzymu, gdy wypowiada się «ex cathedra», lub przez Kolegium Biskupów zgromadzone na soborze, bądź też mogą być nieomylnie przekazywane w nauczaniu zwyczajnym i powszechnym Kościoła jako «sententia definitive tenenda».(14) Dlatego też każdy wierzący jest zobowiązany przyjąć te prawdy zdecydowanie i ostatecznie, opierając się na wierze w asystencję Ducha Świętego okazywaną Urzędowi Nauczycielskiemu Kościoła oraz na katolickiej doktrynie o nieomylności Urzędu Nauczycielskiego w tych sprawach.(15) Kto by im zaprzeczał, odrzucałby prawdy nauki katolickiej(16) i tym samym nie byłby już w pełnej komunii z Kościołem katolickim.<br /><br /><br />Jeśli chodzi o prawdy związane z objawieniem na mocy konieczności historycznej, które powinny być uznane w sposób ostateczny, ale nie będą mogły być zdefiniowane jako objawione przez Boga, to można podać jako przykład prawomocność wyboru Biskupa Rzymu lub przeprowadzenia soboru powszechnego, jak również kanonizacji świętych (fakty dogmatyczne); deklarację Leona XIII, zawartą w liście apostolskim Apostolicae curae, o nieważności święceń anglikańskich(37) i inne.<br /><br /> Krzysztofhttps://www.blogger.com/profile/13163830775212907014noreply@blogger.com